Vies verdes: naturals o urbanes? (Miquel Estruch)

 

Les vies verdes naturals són antics traçats adaptats per poder recórrer-los en bicicleta, a peu o en cavall, ja que normalment no està permesa la circulació de vehicles de motor i els pendents dels traçats són molt suaus. En canvi, la via verda urbana, o corredor verd urbà, és una infraestructura destinada de forma exclusiva o compartida als i les vianants i ciclistes per desplaçar-se per l’interior del nucli urbà.

Al municipi de Sallent tenim vies verdes com poden ser el traçat de la Séquia, o bé el corredor que uneix els diferents entorns de La Corbatera a banda i banda del riu Llobregat. Ben aviat en diran “Via blava” perquè forma part del traçat paral·lel al riu. El projecte “Vies Blaves” és una infraestructura viària que va iniciar-se el 2015 i que tindrà un recorregut de 306 quilòmetres. Transcorrerà paral·lelament als rius Llobregat, Anoia i Cardener.

Però també tenim corredors verds urbans: l’antic traçat del ferrocarril que comunica l’estació amb el Pont Vell és ara una realitat com a corredor urbà, i cal que vianants i bicicletes aprenem a conviure-hi. Per normativa, els patinets elèctrics han de compartir l’espai i la senyalització amb la circulació rodada, els cotxes.

La convivència entre patinets elèctrics i vehicles pot ser un perill? Per normativa, al recinte urbà de Sallent (i de tots els municipis), des del supermercat de l’entrada de Sallent i fins als horts, el barri de la Rampinya i ponts endins, la velocitat màxima de circulació és de 30 km/h i de 20 km/h en carrers de plataforma única.

Ho respectem? A aquesta velocitat és perfectament compatible que circulin vianants, bicicletes i patinets, i no faria falta tenir cap banda reductora al mig del poble. És molt fàcil. Si us plau, circuleu a menys de 30 km/h i comproveu que podreu gaudir des que entreu a Sallent i fins que arribeu a casa vostra.

I quin és el nostre projecte? La creació d’un recorregut, d’un corredor o una via verda urbana que comuniqui el nucli de Sallent amb el de Cabrianes, la Botjosa i novament amb Sallent i el futur parc de l’Estació. A més, el nou pont de Cabrianes disposarà d’un pas separat per a la circulació de vehicles, d’uns dos metres d'amplada, i un altre per anar a peu o en bicicleta, i que ens servirà per creuar el riu de forma segura.

També tenim un corredor verd entre la Botjosa i Sallent que passa per un petit tram del polígon que adaptarem. A tot això li sumem el projecte per convertir el camí de Cabrianes en un corredor verd, i s’està elaborant un projecte per fer del futur Parc de l’Estació un espai lúdic i sense fums.

Però per tot això necessitem temps i paciència: temps, perquè les obres, els projectes i els permisos de les administracions així ho requereixen; i paciència, perquè soc el primer que també voldria que estigués fet.

 

Miquel Estruch

Regidor de Via Pública, entre altres

Imatges

Data i hora de la darrera actualització d'aquest contingut: 11-05-2021 10:56