El conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, acompanyat de la secretària d'Habitatge, Carme Trilla, el delegat del Govern a la Catalunya Central, Jordi Fàbrega, el conseller delegat d'Adigsa, Frederic Linares, i l'alcalde de Sallent (Bages), Jordi Moltó, han visitat aquest matí la promoció de la fàbrica Nova on es reallotjaran una part dels veïns del barri de l'Estació, afectat per un problema de progressiu enfonsament del sòl. Un any després d'haver-se signat l'històric acord amb els veïns que soluciona de manera definitiva una problemàtica detectada fa 13 anys, el conseller s'ha volgut desplaçar al municipi per conèixer com evolucionen les obres i l'estat de les compensacions pactades amb els afectats.
|
| Tot just fa un any que el Govern va acordar destinar 50 milions d'euros al barri i es van acordar les compensacions que es pagarien als afectats que havien marxar de casa seva perquè el barri té moviments de subsòl cada vegada més accelerats i fa que els edificis pateixin problemes estructurals. A dia d'avui, el Departament de Medi Ambient i Habitatge ja ha signat acord amb 96 de les 150 famílies incloses en aquest conveni, el que significa que dues terceres parts dels afectats ja han vist solucionat el seu problema. Aquesta operació ha suposat una inversió de 38 milions d'euros. La previsió és que abans que acabi aquest any s'hagi arribat a un acord amb la resta d'afectats (54 famílies). En un any i mig, doncs, s'haurà solucionat la problemàtica d'uns 800 ciutadans residents en aquest barri. Sols quedarà per detectar i solucionar l'arrel del problema del sòl, que fa 13 anys que amenaça amb risc d'enfonsament.
La promoció de la fàbrica Nova
|
|
El procés de reallotjament
L'any 2005 en el barri hi residien 322 famílies (aproximadament 800 persones) 150, en habitatges unifamiliars, i 172, en pisos.
Entre els anys 2004 i 2005, es va efectuar el reallotjament de les primeres 141 famílies del barri de l'Estació que vivien en pisos, per la qual cosa, d'aquesta modalitat de propietaris, en queden pendents d'ubicar 23, que aniran a viure en la promoció de la fàbrica Nova que l'Incasòl està impulsant al municipi. 8 famílies han buscat altres solucions. Les indemnitzacions econòmiques d'aquestes famílies van ser aprovades pel Govern el desembre de l'any 2005.
El segon reallotjament es va produir el gener de l'any passat a conseqüència de l'activació de la fase d'alerta del Pla de protecció civil. Aquest segon reallotjament va afectar 41 famílies, residents en habitatges unifamiliars, que deu dies després ja estaven vivint en pisos de lloguer, pagats per Adigsa, al mateix municipi, majoritàriament. També es van acollir a aquest reallotjament transitori 5 famílies no incloses en l'àrea delimitada com d'alerta, però que ho van sol·licitar.
D'aquesta manera fa un any, restaven al barri 104 famílies en habitatges unifamiliars pendents de reallotjament. Avui les famílies que encara queden a l'Estació són 86.
El barri de l'Estació
El barri de l'Estació de Sallent està situat sobre els límits d'explotació de l'antiga mina Enrique, que es va començar a explotar l'any 1932 i que entre el 1976 i el 1977 es va abandonar.
L'any 1997, es van detectar unes esquerdes als edificis del barri per la qual cosa es van començar a fer treballs per esbrinar les causes dels moviments de terra i per avaluar-ne l'extensió i la possible evolució. Els treballs van detectar uns moviments progressius del subsòl amb la consegüent afectació als habitatges. Davant d'aquesta situació de risc, es van prendre mesures de vigilància dels moviments del terreny i dels habitatges i es va elaborar un pla d'emergències.
La Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Sallent van redactar el Pla d'actuació d'emergències per risc de subsidències en el barri de l'Estació, a Sallent, el qual s'emmarca dins del Pla de protecció civil de Catalunya, per fer front a aquesta situació de risc. El Pla va ser aprovat pel ple de l'Ajuntament de Sallent el 9 de desembre de 2005 i homologat per la Comissió de Protecció Civil el 16 de febrer de 2006, i la seva modificació va ser aprovada pel ple de l'Ajuntament el 9 de gener de 2009 i aprovada per la Comissió de Protecció Civil el 30 de maig de 2009.
Paral·lelament, es va dur a terme una campanya d'informació a la població per donar a conèixer el Pla als veïns que en podien estar afectats i informar-los de les mesures de protecció més adequades en cas d'activació del Pla. La campanya informativa també es va estendre als responsables del Pla i a tots els grups operatius actuants, així com als mitjans de comunicació de la zona.
D'altra banda, l'Institut Geològic i la UPC, per encàrrec de la Generalitat, han anat fent medicions i controls exhaustius dels diversos sistemes de control i seguiment del barri, tant des del punt de vista del subsòl com de l'afectació dels habitatges.
|